Fine Art-producenten Projektor använder Epsons storformatlösningar

"Kunderna vill att allt ska bli större. Därför kräver våra uppdrag större format", säger Stefan Ohlsson på Projektor

Fine Art-producenten Projektor använder Epsons storformatlösningar

"Det krävs ett nära samarbete med fotografen för att vi tillsammans ska lyckas ta fram material till fotoutställningar där bilderna har rätt look och känsla. Man måste hitta rätt material för trycket och bestämma hur bilden ska monteras och ramas in för att få till det bästa utseendet. Varje liten detalj är viktig. Beslutet att välja ett matt eller glansigt papper kan därför göra stor skillnad. Och när tekniken tillåter dig att välja mellan papper, glas, metall eller tyg, ja då blir kraven på skrivaren ännu högre."

Det Stockholmsbaserade företaget Projektors arbeten går att se nästan var som helst, sedan 2004 har de varit förstahandsvalet för fotografer och konstnärer över hela Sverige. Deras arbeten kan ses hängandes på Moderna Museet i Stockholm, på Millesgården och på Kulturhuset. Ibland kan man även se deras tryck pryda stora husfasader och restaurangväggar. ”Det är fantastiskt att kunna välja mellan olika material att trycka på då det verkligen kan förbättra en bild. Men vi behöver också hitta material som har rätt styrka och hållbarhet för våra projekt”, säger Stefan Ohlsson på Projektor, som tidigare arbetat som professionell fotograf och varit ordförande för den ideella organisationen Svenska Fotografers Förbund i många år.

Deras arbete kan exempelvis ses på Tyréns huvudkontor – ett av Sveriges ledande konsultföretag inom stads-och landsbygdsutveckling. Företaget har en stor vägg täckt av konstnären Ann-Sofie Axelssons arbete som är tryckt på en 2,80 x 8 meters fiberdukstapet med hjälp av en Epson GS 6000-skrivare. Di Luca & Di Luca i Stockholm är importörer av livsmedel och drycker från Medelhavsländerna. De bad Projektor att hjälpa dem med deras receptionsområde där de ville ha affischer i storformat. Projektor använde därför en Epson 11880-skrivare för att skriva ut affischerna till tapeter. Projektor arbetar inom tre olika delar av tryckeribranschen, de producerar material för utställningar och föreställningar, de har utbildningar inom retuschering, tryck, konvertering av bilder och färgkorrigering, samt arbetar även som konsulter för fotografer och hjälper till med installation av skrivare och inrättar system för provtryck och kalibrering.

Pappersperfektion

"Jag minns vår första utställning år 2004 med den berömda fotografen Stina Brockman. Vi tryckte hennes svartvita bilder på Epsons fantastiska papper Smooth Fine Art. På den tiden kom de i ark om 500 gram", säger Eva-Teréz Gölin och ler åt minnet. "Trycken hängde oinramade från taket. Det var ren perfektion ". Eva-Teréz är Projektors fotoexpert och arbetar nära Stefan med mässor och utställningar. Ända sedan de köpte sin första Epson-skrivare har deras huvudfokus varit på svartvita bilder som sedan har blivit deras specialitet. När man kliver in på Projektors kontor kan man hitta Epsonprodukter från 17 till 64 tum. "Vår allra första Epson var en 9600. Till skillnad från sina konkurrenter hade den inte problem med metamerism, ett fenomen som mer eller mindre drabbade de flesta utskrifterna. I Epsons fall var det mindre. Vi skulle kunna räkna de utskrifter som såg likadana ut såväl innan som efter tryckprocessen! Epsons skrivare kommer med en lösning som kallas Advanced Black and White, det innebär att även amatörer kan göra riktigt bra svartvita utskrifter.", säger Stefan. "Alla borde ta sig tid att lära sig mer om sin skrivare innan de skickar iväg sina bilder till tryckeriet. Det är inte så svårt och de kommer veta exakt vad de kan förvänta sig." Dagens utveckling av skrivare har verkligen kommit långt. Eva-Teréz minns när hon tryckte Stina Brockmans bilder för utställningen 2004. "Vi tryckte dem på en Epson 9600 och älskade resultatet. Vi har efter det använt exakt samma filer och tryckt dem på Epsons 11880. Skillnaden är anmärkningsvärd." Epson 11880 är Stefans favorit bland alla modeller de har. "När den lanserades förbättrades verkligen tryckprocessen. Utskrifterna gick snabbare och blev skarpare samtidigt som det gick att trycka i större format än någonsin tidigare."

En önskan om större format

Den verkliga utmaningen för Stefan och Eva-Teréz handlar inte längre om själva tryckprocessen, det är de stora formaten som är utmaningen. "Kunderna vill att allt ska bli större", säger Eva-Teréz. "Och därför kräver våra uppdrag större format. Att vara trogen Epson har verkligen gjort utmaningen lättare." De började använda Epson då deras RIP bara fungerade med Epsons produkter. Men oavsett anledning var det ett självklart val. "När vi började var konkurrensen inte så stor. Idag finns det fler alternativ, men vi har fortfarande inte sett något som får oss att tveka på vår kombination av RIP och skrivare. Vi stannar hos Epson." I Stockholm har Projektor arbetat med varuhuset Åhléns. Deras fasad består av över 700 glasbitar i format från 10 x 50 cm upp till 1,5 x 2 meter. Varje glasbit bildar en del av en större bild.  "Vi har använt en solventskrivare för att skriva ut bilderna. Utskrifterna är sedan laminerade mellan glasskivorna.", säger Stefan. När konstnären Helena Byström fick uppdraget att dekorerade Danderyds sjukhus vände hon sig till Sven Westerlund, som är den tredje delägaren och även tryckmästare på företaget. "Vi ville skapa känslan av att se ut genom ett takfönster och tryckte bilderna på en Epson 9900 där vi använde en bakgrundsbelyst film som monterades på glas." Resultatet är häpnadsväckande. Oavsett om konsverken ställs ut inomhus eller utomhus, bakgrundsbelysta eller inte, så har Projektor en skrivare som passar för alla uppdrag. Tack vare Epson.