Epson stöder sina kanalpartner med ReadyInk

Utskriftsteknik där man betalar vid behov stärker branschen

Epson stöder sina kanalpartner med ReadyInk

Med Epsons ReadyInk-teknik sätter vi våra kanalpartner i fokus och gör att de kan erbjuda en bläckpåfyllningstjänst där kunderna betalar efter behov (pay-as-you-go).

Till skillnad från andra program stöder Epson sina kanalpartner genom att skicka vidare kunderna så att de registrerar sig för bläckpåfyllningstjänsten direkt hos den återförsäljare som sålde skrivaren. Nästan alla nya skrivare från Epson kommer att kunna kopplas till denna tjänst (utom EcoTank) och kunderna kan kontrollera online om den skrivare de har fungerar med ReadyInk-tekniken.

Peter Settling, Försäljningschef för konsumentprodukter, på Epson Sverige, säger: ”Marknaden håller på att förändras – kunder letar i allt större utsträckning efter en snabb och bekväm shoppingupplevelse och därför är det nödvändigt att möta detta behov. Men vi tycker verkligen inte att detta ska ske på bekostnad av våra kanalpartner. ReadyInk ger en problemfri lösning på problemet med att bläcket tar slut. Samtidigt ger det även våra kanalpartner i detaljhandels- och återförsäljarsegmentet nya möjligheter. Vi ger kanalen en plattform för att stärka kundlojaliteten och till och med öka försäljningen. Den hjälper dem att ta sig över det första hindret med försäljning av maskinvaran tack vare möjligheten att kunna erbjuda fortgående bläckförsäljning. Och den kan även hjälpa dem med att sälja uppgraderingar och nya produkter.”

Genom att skräddarsy ReadyInk-tjänsten efter sina kunders behov kommer kanalen att uppmuntras och stödjas att utveckla sina egna lösningar. Denna grundläggande tjänst ger kunderna en enkel och abonnemangsfri lösning på problemet med bläck som tar slut. Tjänsten är mycket enkel: Epson övervakar de registrerade kundernas bläckanvändning och delar denna information, via den auktoriserade distributören, med den specifika kanalpartner som sålde skrivaren från första början. När bläcket börjar ta slut kommer kunden att meddelas och sedan aktiverar tjänsten processen där en ny patron skickas ut. Vår kanalpartner hanterar relationen och har möjlighet att öka försäljningen via uppgraderingar och nya produkter. Detta hjälper Epsons samarbetspartner att stärka och utveckla sin relation till kunderna. 

För att garantera att tekniken ska bli en framgång kommer Epson att erbjuda en rad olika stödtjänster till sina kanalpartner för att hjälpa till med lanseringen och det fortlöpande underhållet av sina lösningar för bläckpåfyllning som stöds av Epson ReadyInk-tekniken.

ReadyInk kommer att vara tillgänglig från september 2017. Kunderna kan kontrollera online för att se om deras nya eller befintliga skrivare fungerar med ReadyInk-tekniken genom att gå till www.epson.co.uk/readyink