Epson lanserar nytt förpackningssortiment för bläckpatroner

Bläckförpackningarna som säljs på nätet ändras för att skydda varumärket och kunderna

Epson lanserar nytt förpackningssortiment för bläckpatroner

25 april 2014 – Epson har, i ett försök att både skydda sitt varumärke och kunderna som köper företagets bläckpatroner på nätet, lanserat ett nytt förpackningssortiment för bläck som säljs på internet. Beslutet är det första i branschen och innebär en förbättring av det sätt som bläck som säljs på nätet förpackas. Förpackningsstorleken minskar med 40 %. Dessutom går det att avgöra att bläck som köps genom återförsäljare och i nätbutiker verkligen kommer från Epson.

Den nya Easy Mail-förpackningen är tillverkad i miljövänlig kartong, behöver bara frankeras och går att lägga direkt i brevlådan. Plomberingen innebär att alla försök att öppna förpackningen är uppenbara. Därmed är innehållet skyddat. Identifieringsetiketter gör det lätt för transportbolaget och användarna att känna igen produkten, och de är försedda med hologram som visar att produkten är äkta.

Vadim Couthon, Epsons Sverigechef: ”Den nya förpackningen innebär att det nu är lättare att skicka våra produkter både för vår egen onlinesäljavdelning och för återförsäljare. Det betyder också att kunden alltid får sin produkt i Epsons originalförpackning med tydlig märkning och hologram som identifierar att produkten är äkta.

”Det finns en risk att nätbutiker tar ur våra bläckprodukter ur den yttre förpackningen för att sänka portokostnaderna. Tyvärr innebär detta att slutkunden inte kan se om produkten är äkta, och den provisoriska förpackningens utseende och skyddande funktion kan variera."  

”Vi vill att våra kunder ska få produkten i bästa möjliga skick och att de ska vara säkra på att de har fått vad de har betalat för. Med den här åtgärden garanterar vi det.”

Den nya förpackningen kommer att användas för Epsons bästsäljande Claria- och DURABrite-flerpack från och med april 2014, innan den lanseras för alla övriga bläckpatronsförpackningar.

Meddelande till redaktören

Om Epson

Epson är ett ledande globalt företag vars produktsortiment omfattar allt från bläckstråleskrivare och skrivarsystem, 3LCD-projektorer och industrirobotar till sensorer och andra mikroenheter. Epson strävar efter att överträffa den vision som kunder över hela världen har och tillhandahåller kundvärde utifrån kompakt och energisnål teknik med hög precision för både hem och företag samt handel och industri.

Epson-koncernen drivs av Japan-baserade Seiko Epson Corporation och har fler än 73 000 anställda i 94 företag världen över. Epson är stolt över sina fortgående satsningar på den globala miljön och de områden de verkar inom.

http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa,

Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Epson Europe har 1 655 anställda och sålde för 1 540 miljoner euro under räkenskapsåret 2012. http://www.epson.eu

Miljövision 2050  

http://eco.epson.com