Anställda som jobbar hemifrån avslöjar sina mardrömmar och hemligheter från hemmakontoret

51 % av de som arbetar hemifrån anser att deras arbetsplatser inte uppfyller deras krav fullt ut och många kräver, bättre teknik för hemmakontor

Anställda som jobbar hemifrån avslöjar sina mardrömmar och hemligheter från hemmakontoret

Anställda som jobbar hemifrån avslöjar sina mardrömmar och hemligheter från hemmakontoret

51 % av de som arbetar hemifrån anser att deras arbetsplatser inte uppfyller deras krav fullt ut

Många kräver bättre teknik för hemmakontoret

 

En ny undersökning utförd av Epson* visar att även om hemarbete definitivt har utvecklats sedan mars 2020 känner mer än hälften (51 %) av de som jobbar hemifrån att deras arbetsplats inte uppfyller deras behov fullt ut.

 

Nu när det har gått många månader sedan delar av samhället och många arbetsplatser stängde ned säger mer än hälften (55 %) att de har arbetat på alla möjliga platser i hemmet, inklusive i sovrum, korridorer, bad- och toalettrum, vindar och trädgårdar. En märkbar minoritet har till och med arbetat i sina bilar (6 %).

 

Men det är inte bara att hitta en plats att arbeta på som har varit en utmaning. Mer än hälften (52 %) har faktiskt arbetat på andra ytor än skrivbord. Detta omfattar golv, lådor, strykbrädor, soffor och sängar.

 

De som arbetar hemifrån har också upplevt att de blir störda. Leveranser verkar vara det största problemet. 64 % av svarspersonerna har fått viktiga samtal eller uppgifter avbrutna av dörrklockan. Samtidigt distraheras 30 % av svårigheter att få rätt temperatur. Det är antingen för varmt eller för kallt.

 

Människor skaffar sig också andra vanor eftersom kollegorna inte finns i närheten och ser dem. Mer än en tredjedel (34 %) har stängt av kameran och mikrofonen under ett möte för att göra andra saker, t.ex. gå på toaletten eller hämta något att dricka. En fjärdedel (26 %) har tagit emot samtal i underkläderna eller pyjamasen och en av 20 (5 %) har till och med sagt att de somnat under arbetstid.

 

Det kan hända att dessa påfrestningar, distraktioner och ovanliga beteenden ligger till grund för att 45 % anser att deras motivation kommer att minska om de fortsätter att arbeta hemifrån. Deborah Hawkins, Director för Office Group hos Keypoint Intelligence, säger ”Motivationen och produktiviteten har satts på prov under denna period av hemarbete. Det har inte varit alltför negativt för de som har rätt teknik och utrustning. Men om man saknar lämplig kontorsutrustning är det tydligt vilken inverkan det har.”

 

 

Detta återspeglas i undersökningen, där 38 % säger att de behöver en ny eller förbättrad skrivbordsstol, 35 % behöver en bättre bildskärm och mer än en fjärdedel (26 %) säger att de behöver en ny skrivare. Ytterligare 37 % säger att de behöver mer eller bättre bläck eller toner.

 

Deborah fortsätter ”Det är tydligt att hemarbete inte längre bara en tillfällig lösning. Efter covid förväntar vi oss en betydande minskning av arbetet på kontor i Europa. Medarbetarna letar nu efter lösningar som är mer permanenta. Vissa flyttar till och med till ett nytt hus för att hitta den perfekta balansen i arbetslivet och förbättrade förhållanden.”

 

Karl Angove, Vice President för Consumer Products hos Epson Europe säger ”Hemarbete är numera normen för många i Europa och kommer att fortsätta även efter att covid-krisen har lagt sig. Detta innebär alla möjliga utmaningar, och distraktioner för medarbetarna. Hemarbete kan kort sagt vara fyllt med stress.

 

”Men tekniken behöver inte vara en del av den stressen. Det är dags att ta arbetsplatsen till nästa nivå. Eftersom många vill fortsätta jobba hemifrån, åtminstone delvis, måste de arbeta smart och överväga de bästa verktygen för jobbet. Det är viktigt att hitta teknik som är ändamålsenlig, energisnål och minimerar kostnaderna på lång sikt. Lösningar som våra prisbelönta EcoTank-skrivare utan bläckpatroner kan vara till stor hjälp. De levereras med tillräckligt mycket bläck för att skriva ut upp till 14 000 sidor 1, vilket sparar både tid och pengar eftersom det inte finns något behov av att ständigt byta bläckpatroner. Konfigurationen är enkel, påfyllningen är kladdfri och de är dessutom tillförlitliga och producerar stora mängder utskrifter i hög kvalitet.

 

”Vi uppmanar människor att tala med sina arbetsgivare om de behöver hjälp – med avseende på teknik eller annat – för att se till att vi alla kan fortsätta vara produktiva och nöjda hemma.”

 

Oavsett när restriktionerna avlägsnas i olika områden kommer hemarbete att fortsätta i mycket större utsträckning än tidigare. Det har uppskattats att 25–30 % av arbetskraften kommer att arbeta hemifrån flera dagar i veckan i slutet av 2021 [i]

 

SLUT

 

Denna undersökning utfördes av Epson. 1 000 ägare av Epson-skrivare som arbetar hemifrån tillfrågades i 11 länder (Italien, Storbritannien, Spanien, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Sverige, Finland, Norge, Danmark) i januari och februari 2021.

1 Angiven bläckåtgång är uppskattningar som baseras på Epsons egna metoder för utskriftssimuleringar, med testmönster enligt ISO/IEC 24712 eller 29103. Angiven bläckåtgång baseras INTE på ISO/IEC 24711 eller 20102. Angiven bläckåtgång kan variera beroende på bilderna som skrivs ut, den typ av papper som används, hur ofta utskrifter sker samt driftsmiljön och miljöförhållanden som exempelvis temperatur. I samband med den första skrivarinstallationen används en viss bläckmängd i syfte att fylla skrivarhuvudets munstycken. Av detta skäl blir utskriftskapaciteten hos den första, medföljande uppsättningen lägre.